Tuesday, 5 November 2024

Συχνές ερωτήσεις για τη σχολική διαμεσολάβηση ομηλίκων


Τι είναι η σχολική διαμεσολάβηση ομηλίκων;

Είναι ένας τρόπος να επιλύουν οι μαθητές/-τριες ειρηνικά, χωρίς την παρέμβαση ενηλίκων, τα μεταξύ τους προβλήματα (καβγάδες, παρεξηγήσεις, διαφωνίες, συγκρούσεις κ.α.) με τη βοήθεια των ειδικά εκπαιδευμένων διαμεσολαβητών συμμαθητών/τριών τους.


Και πώς γίνεται αυτό χωρίς την παρέμβαση ενηλίκων (εκπαιδευτικών, διευθυντή/-ντριας);

Υπάρχουν ειδικά εκπαιδευμένοι μαθητές/-τριες (διαμεσολαβητές/-τριες) που με την κατάλληλη πλαισίωση και στήριξη βοηθούν τους συμμαθητές/-τριες, όταν τους ζητηθεί.


Δηλαδή τους βρίσκουν την λύση;

Όχι. Οι διαμεσολαβητές/-τριες δεν βρίσκουν την λύση. Βοηθούν όμως τα μέρη της σύγκρουσης να επικοινωνήσουν, να εκφραστούν, να ακούσουν το ένα το άλλο και να βρουν μόνα τους την λύση που θα λειτουργούσε καλύτερα μεταξύ τους την δεδομένη στιγμή.


Πως έγινε η επιλογή των μαθητών/ διαμεσολαβητών;

Αφού προτάθηκαν σε κάθε τμήμα τα άτομα που οι μαθητές θεωρούν οτι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στο ρόλο αυτό, ακολούθησε συζήτηση με τα προτεινόμενα άτομα, ώστε να διαπιστωθεί αν και οι ίδιοι ενδιαφέρονται και έχουν τη διάθεση να συμμετάσχουν. Ακολούθως, θα ενημερώθηκαν οι γονείς/κηδεμόνες ώστε να δηλώσουν την συναίνεση τους και προχωρήσαμε στην εκπαίδευση τους.


Για να γίνει ένα παιδί διαμεσολαβητής/-τρια πρέπει να έχει ειδικά χαρακτηριστικά σαν άτομο;

Οποιοδήποτε παιδί έχει κατανοήσει τον σκοπό της σχολικής διαμεσολάβησης και θέλει με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσει την σχολική κοινότητά στην οποία ανήκει, μπορεί να εκπαιδευτεί και να αναπτύξει δεξιότητες που θα τον/την βοηθήσουν να γίνει διαμεσολαβητής/-τρια. Επιπλέον υπήρξε  μία περίοδος εκπαίδευσης των παιδιών περυσι (12 ώρες).


Ποια είναι τα χαρακτηριστικά διαμεσολάβησης;

Κύρια χαρακτηριστικά της Διαμεσολάβησης είναι οι δεξιότητες επικοινωνίας που έχει ο Διαμεσολαβητής τις οποίες φροντίζει να μεταδώσει και στα εμπλεκόμενα μέρη. Δηλαδή, ανάμεσα σε άλλα,την προσεκτική ακρόαση, τη σωστή διατύπωση των απόψεων, τη αποσαφήνιση των θεμάτων, την αναγνώριση των συναισθημάτων. Παράλληλα, ο Διαμεσολαβητής δημιουργεί ένα κλίμα ζεστό προδιαθέτοντας θετικά τα εμπλεκόμενα μέρη, ενώ κατά τη διάρκεια της συνάντησης επικρατεί και καλλιεργείται ο αλληλοσεβασμός, η ανεκτικότητα στο διαφορετικό και στη διαφορετική άποψη και ο δημοκρατικός διάλογος. Στόχος των συναντήσεων δεν είναι μόνο η εξεύρεση λύσης, αφού σε κάποιες περιπτώσεις τέτοια κατάληξη μπορεί να είναι ανέφικτη, αλλά και η εκμάθηση δεξιοτήτων επικοινωνίας και η ενδυνάμωση του μαθητή, αφού ο ίδιος παίρνει ενεργά μέρος στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.


Ποια οφέλη έχει η σχολική κοινότητα από την εφαρμογή του προγράμματος της διαμεσολάβησης;

Έρευνες έχουν δείξει ότι στα σχολεία όπου λειτουργεί ο θεσμός της διαμεσολάβησης βελτιώνεται το σχολικό κλίμα, οι σχέσεις των παιδιών, μειώνονται οι τιμωρίες και βελτιώνονται οι επιδόσεις των μαθητών/-τριών.


Ποια είναι τα οφέλη για τα παιδιά που γίνονται διαμεσολαβητές/-τριες;

Τα παιδιά, εκπαιδεύονται βιωματικά για να κατανοήσουν και να αναπτύξουν μια σειρά από δεξιότητες, όπως η ενσυναίσθηση, η ενεργητική ακρόαση, ο προσανατολισμός στην λύση ενός προβλήματος κ.α. Έτσι αναπτύσσουν σημαντικές δεξιότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν και πέρα από το πλαίσιο της διαμεσολάβησης, στις διαπροσωπικές τους σχέσεις στο παρόν και μελλοντικά στο επαγγελματικό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.


Ποιος εκπαιδεύει και στηρίζει την ομάδα των διαμεσολαβητών/-τριων σε ένα σχολείο;

Στην περίπτωση μας εισηγήθηκαν την υλοποίηση στο τέλος του σχολικού έτους 2021-22 η τότε διευθύντρια κ η σύμβουλος σχολικής ζωής, οι οποίες κ παρακολούθησαν σχετικά σεμινάρια κ  υλοποιήθηκε από τις δύο υπεύθυνες σχολικής ζωής πέρυσι.


Ποιος είναι ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού που συντονίζει την ομάδα της διαμεσολάβησης;

Οι εκπαιδευτικοί που υλοποίησαν το πρόγραμμα της διαμεσολάβησης κλήθηκαν να εκπαιδεύσουν τα παιδιά που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να γίνουν διαμεσολαβητές/-τριες. Οργάνωσαν την ομάδα, την εκπαίδευσαν και στη συνέχεια συντόνισαν βήμα προς βήμα και στήριξαν καθένα από τα μέλη της στη δράση τους ως διαμεσολαβητές.


Μπορεί να έχει ρόλο διαμεσολαβητή/-τριας ο/η εκπαιδευτικός που συντονίζει το πρόγραμμα;

Ναι, μπορεί. Όμως, προτείνεται να αποφεύγεται αυτό εκτός αν υπάρχει σοβαρός λόγος. Ο στόχος είναι η λιγότερη δυνατή παρέμβαση των ενηλίκων.


Επομένως, σε όποιο σχολείο υλοποιείται πρόγραμμα διαμεσολάβησης τα παιδιά παύουν να απευθύνονται στους ενήλικες (εκπαιδευτικούς, διευθυντή/-ντρια) όταν συγκρουστούν;

Όχι, η επιλογή να απευθυνθούν στους ενήλικες παραμένει. Προστίθεται, όμως, και η επιλογή να πάνε στην διαμεσολάβηση, αν θέλουν.


Κάθε περιστατικό σύγκρουσης μπορεί να λυθεί με την διαμεσολάβηση;

Όχι. Κατά κανόνα τα μικρότερης ή μεσαίας έντασης περιστατικά απευθύνονται και επιλύονται με διαμεσολάβηση. Αυτά που λέμε (και είναι) καθημερινά! 

Υπάρχει συγκεκριμένο πρωτόκολλο που ακολουθείται στην διαδικασία σε σχέση με τα στάδια πριν, κατα τη διάρκεια και μετά την διαμεσολάβηση. 


Ποιος μπορεί να ζητήσει την διαμεσολάβηση;

Οποιοσδήποτε στη σχολική κοινότητα: Τα εμπλεκόμενα μέλη, ένας άλλος μαθητής-μαθήτρια που έχει παρατηρήσει κάποια διένεξη, ακόμα και κάποιος καθηγητής/τρια που ξέρει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Θα κριθεί μετά από τους επόπτες εκπαιδευτικούς αν το θέμα μπορεί να παραπεμφθεί σε διαμεσολάβηση. Στις δύο περιπτώσεις που χρειάστηκε να προχωρήσουμε πέρυσι σε διαμεσολάβηση, την μία φορά είχε προταθεί από συνάδελφο και την άλλη από συμμαθητές των παιδιών. 


Πώς οι μαθητές/-τριες θα εμπιστευτούν την διαμεσολάβηση;

Η εμπιστοσύνη είναι κάτι που πάντα κερδίζεται σε όλες τις ανθρώπινες σχέσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει η υπεύθυνη στάση των διαμεσολαβητών/-τριών του σχολείου και των εκπαιδευτικών που συντονίζουν το πρόγραμμα. Η εχεμύθεια και η καλλιέργεια ασφαλούς συμπεριληπτικού πλαισίου είναι χαρακτηριστικά στα οποία δίνεται ιδιαίτερη έμφαση κατά την εκπαίδευση των διαμεσολαβητών/-τριών. Η υποστήριξη της προσπάθειας από τους συλλόγους καθηγητών σίγουρα συντείνει.


Υπάρχει πρωτόκολλο στη διαδικασία από την στιγμή που έρχεται μία υπόθεση σε διαμεσολάβηση;

Ναι, πριν κατα τη διάρκεια και μετά (αναλύστε)







No comments:

Post a Comment

Οι παλιοί και νέοι διαμεσολάβητές μας

 Οι παλιοί..... Νατάσα Βενέτη- Νικόλαος Φουσκιτάκης (Γ) Μαριάννα Περβολαράκη - Οδυσσέας Πουλάκης (Γ) Πένυ Πιτσιγαυδάκη- Νίκος Χατζηδάκης (Γ)...